Technologia w służbie kierowcy, nie odwrotnie – oto elektryczny napęd e-POWER

Nadszedł czas rewolucji! Nie chodzi jedynie o najnowsze rozwiązanie techniczne, opracowane przez inżynierów Nissana, ale także o fakt, że ich nowy napęd e-POWER redefiniuje pojęcie samochodu z napędem elektrycznym. To technologia, która rzeczywiście służy kierowcy.

Nie ma odwrotu od elektryfikacji samochodów – to jasne. Jednak czy musimy ograniczać się do jednego rodzaju zelektryfikowanych napędów? Oczywiście, że nie, czego potwierdzeniem jest mnogość dostępnych dzisiaj rodzajów takich samochodów. W zależności od przeznaczenia auta i potrzeb kierowcy energia elektronów może być wykorzystywana na różne sposoby, także nadal – jak w przypadku napędu e-POWER stworzonego przez Nissana – w duecie z silnikiem benzynowym.

Elektryfikacja niejedno ma imię

Wszystko zaczęło się lata temu, od samochodów hybrydowych. To technologia, która korzysta z zalet silników elektrycznych, takich jak ekonomiczna i ekologiczna jazda, a także spalinowych, czyli niskie koszty zakupu i spory zasięg. Jej wadą jest jednak to, że silnik elektryczny tylko w niewielki stopniu wspiera tam jednostkę spalinową. Rozwinięciem tej technologii są oczywiście hybrydy plug-in, których większe akumulatory można ponadto ładować z zewnętrznego źródła energii. To pojazdy, które pozwalają korzystać z napędu elektrycznego na co dzień, na średnich dystansach, a z hybrydowego na dłuższych.

Z czasem na rynku pojawiły się też tzw. miękkie hybrydy, czyli samochody z 12- lub 48-woltowymi instalacjami i małymi silniczkami elektrycznymi. To rozwiązanie, które pozwala wykorzystać część zalet napędu hybrydowego, jednak bez przesadnego zwiększania ceny zakupu pojazdu. Największa zaleta takich samochodów? Możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania i następnie jej wykorzystywanie do rozpędzania czy wyprzedzania innych pojazdów. Nie ma tu jednak mowy o czerpaniu przyjemności z jazdy autem elektrycznym.

Technologia e-POWER, czyli podejście do tematu na nowo

Na szczycie rozwoju samochodów zelektryfikowanych znajdziemy pojazdy w pełni elektryczne. Są one ekologiczne i modne, ale w niektórych warunkach mają nadal pewne ograniczenia. Sprawia to, że nie każdy kierowca będzie mógł swobodnie z nich korzystać na co dzień, przykładowo pokonując dalekie trasy i nie dysponując czasem na ładowanie baterii. Tu jednak pojawiają się inżynierowie Nissana, którzy opracowali technologię e-POWER – zrewolucjonizowała ona właśnie świat napędów wspieranych przez prąd. Co to za rozwiązanie?

Wyobraźcie sobie połączenie silnika elektrycznego i spalinowego, w którym maksymalnie wykorzystano możliwości obu tych technologii, ale jednostka benzynowa jedynie wspiera tę elektryczną. Z jednej strony do napędu kół służy wyłącznie silnik elektryczny, który zapewnia rewelacyjną reakcje na dotknięcie pedału przyspieszenia i pozwala na cichą i ekonomiczną jazdę. Z drugiej strony obecna jest również nowoczesna, oszczędna jednostka spalinowa, która wytwarza energię elektryczną i przesyła ją do baterii – nie napędza kół, więc nie jest jej potrzebna nawet skrzynia biegów. Zamiast tego pozwala na szybkie uzupełnienie paliwa w celu dalszej produkcji energii elektrycznej, co szybko zwiększa zasięg napędu elektrycznego.

Brzmi jak technologia hybrydowa? Coś w tym jest, ponieważ podobnie jak tam na pokładzie Nissana z napędem e-POWER znajdziemy silniki spalinowy i elektryczny, ale ten pierwszy nigdy nie napędza kół. Sprawia to, że samochód jest bardziej ekonomiczny, bo wydajność jednostki elektrycznej jest znacznie większa, niż benzynowej. Znacznie mniejszy, niż w autach spalinowych, jest z kolei hałas pracy jednostki benzynowej – działa ona tylko w pewnym zakresie obrotów, w którym najwydajniej zamienia benzynę na energię. Nie jest więc wkręcana na wysokie obroty, a tak bywa właśnie w konwencjonalnych hybrydach.

Rolą silnika spalinowego jest jedynie generowanie energii elektrycznej. Wystarczy w kilka chwil zatankować zbiornik paliwa, jak w każdym tradycyjnym samochodzie, a następnie cieszyć się jazdą autem z napędem elektrycznym. Jednostka spalinowa napędza generator wytwarzając prąd elektryczny, który następnie trafia do baterii – z niego energię pobiera silnik elektryczny, który napędza koła. Na końcu kierowca odczuwa wspomniane już zalety napędu e-POWER, czyli szybszą reakcję na pedał przyspieszenia czy ogólną cichą pracę samochodu.

Auto elektryczne dzisiejszych czasów

Dzięki rozwiązaniu e-POWER każdy znajdzie w gamie coś dla siebie. Samochody Nissana są dziś oferowane jako hybrydy i "miękkie" hybrydy, w ofercie są już auta w pełni elektryczne, a teraz dołącza do nich wspomniany innowacyjny napęd e-POWER. Dzięki temu, w zależności od długości codziennie pokonywanych tras, zupełnie inny samochód będzie spełniał nasze wymagania najlepiej.

Nie ma jednak złudzeń, że napęd e-POWER stanowi dziś prawdopodobnie najlepszy kompromis w świecie samochodów zelektryfikowanych, dając kierowcy najważniejsze cechy napędu w pełni elektrycznego, a jednocześnie pozostawiając swobodę korzystania z auta i szybkość tradycyjnego tankowania, wynikające z obecności jednostki spalinowej. Nissan z napędem e-POWER może skutecznie służyć kierowcy każdego dnia i w każdych warunkach.

Zapisz się na jazdę próbną!

Nowy Nissan X-Trail zachwyca nowoczesnym napędem elektrycznym

Gdyby wymienić najbardziej ikoniczne SUV-y popularnych marek, Nissan X-Trail z pewnością by się na niej znalazł. Ten doceniony w Europie model właśnie debiutuje w nowej odsłonie, naszpikowanej innowacyjnymi rozwiązaniami.

Samochody typu SUV zdominowały rynki samochodowe na całym świecie, ale przecież nie wydarzyło się to z roku na rok – trend ten rozwija się już drugą dekadę. Warto wspomnieć, że niezwykle udany Nissan X-Trail jest oferowany na europejskim rynku już od 2000 roku. Właśnie teraz światło dzienne ujrzała czwarta generacja tego modelu, samochód wyróżnia się nie tylko zgrabną stylizacją i praktycznym wnętrzem, ale przede wszystkim mnogością innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które pozwoliły na nowo podejść inżynierom do definicji zelektryfikowanego SUV-a.

Technologia receptą na rynkowy sukces?

W dzisiejszych czasach coraz większą uwagę inżynierowie przywiązują do technologii napędów, co związane jest ze światową rewolucją i popularyzacją napędów elektrycznych. Nie inaczej było w przypadku nowego Nissana X-Traila, który również otrzymał taki napęd. Jednak zamiast gonić za popularnymi rozwiązaniami, w tym modelu zatrzymano się na chwilę i zadano sobie pytanie – jak sprawić, żeby napęd w Nissanie X-Trail jeszcze lepiej spełniał wymagania kierowcy?

Odpowiedzią na to pytanie okazał się innowacyjny napęd e-POWER. To połączenie silnika elektrycznego oraz spalinowego, na wzór samochodów hybrydowych. W hybrydach jednak to jednostka spalinowa jest tą najważniejszą, natomiast elektryczna jedynie wspiera ją podczas jazdy, przez co wrażenia są daleko różne od tych z samochodów elektrycznych. W e-POWER to jednak silnik elektryczny gra pierwsze skrzypce, bo to tylko ta jednostka napędza koła.

Dzięki temu kierowca ma do dyspozycji napęd bardzo szybko reagujący na pedał przyspieszenia, sporą dawkę siły napędowej dostępną już od najniższych obrotów, a z racji tego, że w samochodzie nie ma skrzyni biegów – jazda jest płynna i liniowa, bez szarpnięć i wibracji. To wszystko cechy żywcem przeniesione z samochodu elektrycznego i stanowiące największe zalety tego typu technologii.

Oszczędny silnik benzynowy zwiększa użyteczność elektrycznego napędu

Nowy Nissan X-Trail z napędem e-POWER wykorzystuje do jazdy jedynie silnik elektryczny, więc do kół trafia tylko siła elektronów. Po co więc montuje się w nim również silnik spalinowy? Bardzo oszczędna jednostka benzynowa ma jedno zadanie – wytwarzać energię elektryczną. Poprzez spalanie paliwa napędzany jest generator, który wytwarza prąd elektryczny i przekazuje go do baterii. Z niego zasilany jest następnie silnik elektryczny.

Zalet takiego nietypowego rozwiązania jest wiele. Nissan X-Trail z napędem e-POWER porusza się gładko i cicho jak auto elektryczne. Spalanie również jest niższe, silnik benzynowy pracuje w sposób bardziej energooszczędny niż wtedy, gdy napędza koła. Do tego dochodzi jeszcze jedna, najważniejsza zaleta – samochodu Nissan z napędem e-POWER nie trzeba ładować, a wystarczy tylko zatankować paliwo, jak w każdym innym samochodzie spalinowym. To sprawia, że po kilku minutach na stacji ponownie dysponujemy sporym zasięgiem. Dziś to prawdopodobnie najbardziej optymalny napęd elektryczny oferowany na rynku.

Innowacyjny napęd na cztery koła e-4ORCE

To oczywiście niejedyna innowacja w napędzie tego modelu. Nowy Nissan X-Trail jest dużym rodzinnym SUV-em, a takie samochody muszą występować także w odmianie z napędem na cztery koła. Wspomniany e-4ORCE to stały napęd realizowany przez dwa niezależne silniki elektryczne. Jeden napędza koła przedniej, a drugi tylnej osi. Łączna moc elektrycznego układu napędowego to 213 KM. 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego trafia do przednich, a 195 Nm do tylnych kół. Umiejscowienie silników przy obu osiach sprawia, że samochód ma bardzo korzystny rozkład masy, przez co precyzyjnie prowadzi się w zakrętach.

Najważniejszą cechą tego napędu okazuje się jednak oprogramowanie, czyli inteligentny sterownik układu, pozwalający w czasie rzeczywistym analizować poziom przyczepności i dostosowywać ilość przesyłanej do kół siły napędowej, w zależności od warunków drogowych. Wystarczy wspomnieć, że taki elektryczny napęd dokonuje zmiany parametrów aż 10 000 razy szybciej niż klasyczne, mechaniczne układy. Do tego, moduł sterujący rozdziela siłę napędową między prawe i lewe koła niezależnie, dodatkowo zwiększając precyzję pokonywania zakrętów.

Napęd e-4ORCE nie tylko pozwala na dynamiczne ruszenie z miejsca, ale przede wszystkim ułatwia poruszanie się drogami gruntowymi czy zaśnieżonymi górskimi trasami – takie wymagania stawiają przecież przed SUV-ami ich właściciele. Zostając na koniec na przy tematyce rodzinnej, trzeba przyznać, że nowy Nissan X-Trail to wszystko, czego potrzebuje duża rodzina. Jest samochodem dynamicznym, nowoczesnym i oszczędnym, a także bardzo praktycznym – to dlatego, że w cenniku znajdziemy wersje 7-osobową, z dwoma dodatkowymi siedzeniami rozkładanymi z podłogi.

To już czwarta odmiana Nissana X-Traila, czyli dużego i wygodnego SUV-a japońskiej marki, ale z czystym sumieniem można przyznać, że dzięki technologii e-POWER i napędowi e-4ORCE jest to najbardziej innowacyjny X-Trail w historii. To także jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie SUV-ów oferowanych dziś na rynku.

Zapisz się na jazdę próbną!

Nissan X-Trail zmienił się nie do poznania – nowy model imponuje nowoczesną stylizacją!

Nic nie wpływa na pierwsze wrażenie w takim stopniu, jak atrakcyjny design samochodu. W Nissanie dobrze o tym wiedzą, dlatego nowa generacja modelu X-Trail może pochwalić się efektowną stylizacją nadwozia i wnętrza. To SUV, za którym na pewno obejrzysz się na ulicy.

Samochody tego segmentu, takie jak Nissan X-Trail, mają spełniać bardzo precyzyjnie określone wymagania – muszą być przestronne, pakowne, w ich wnętrzu powinno być wiele nowoczesnych funkcji umilających podróż, a dla wymagających kierowców na liście opcji musi znaleźć się napęd na wszystkie koła. To jasne, w końcu mówimy o rodzinnym SUV-ie. Nissan X-Trail spełnia każde pokładane w nim nadzieje, a także dorzuca do tego coś ekstra – to bardzo atrakcyjnie stylizowany samochód, którym chce się jeździć już od pierwszego wejrzenia.

Design karoserii, czyli zabawa w chowanego

Nowy X-Trail to największy SUV Nissana oferowany w Europie i jeden z najbardziej masywnych modeli dostępnych na polskim rynku. Od razu widać, że to spore auto, dlatego przed stylistami karoserii postawiono bardzo trudną misję – mieli sprawić, że ten pokaźny SUV będzie wyglądał lekko i dynamicznie, tak aby przyciągać uwagę przechodniów i innych kierowców. Zadanie to wypełniono z nawiązką, bo nowy Nissan X-Trail nie wygląda topornie, jak większość modeli mieszczących 7 pasażerów, ale zgrabnie i nowocześnie.

Zacznijmy od przodu. Największe wrażenie z pewnością robi układ przednich świateł. To rozwiązanie, które świetnie sprawdziło się już w mniejszych samochodach marki, czyli modelach Qashqai i Juke. Główny reflektor jest umieszczony nisko, natomiast nad nim zamontowano światła do jazdy dziennej w efektownym kształcie, które zachodzą wysoko na zderzak i maskę auta. Światła te idealnie skomponowano w jednej linii z obramowaniem osłony chłodnicy w kształcie litery "V", co również podkreśla nowoczesny styl modelu X-Trail.

Z profilu w oczy rzucają się dwa zabiegi estetyczne, które w bardzo sprytny sposób sprawiły, że ten niemały samochód prezentuje się niezwykle dynamicznie. Po pierwsze jest to osłona dolnych krawędzi drzwi, którą mocno wyeksponowano, przez co masywne "skrzydła" wydają się mniejsze niż w rzeczywistości. Po drugie mowa o designie tylnego słupka. Jest on pochylony ku przodowi, co nadaje dynamiki karoserii. Został także polakierowany w kolorze nadwozia, więc idealnie odcina się od czarnego dachu i srebrnej listwy poprowadzonej ponad oknami.

Również z tyłu styliści Nissana zastosowali kilka sprytnych sztuczek, dzięki którym X-Trail prezentuje się tak atrakcyjnie. Przede wszystkim trzeba przyznać, że nie ma tutaj wielkich połaci poszycia nadwozia, które czyniłyby design ociężałym. W zamian jest bardzo mocno wyprofilowana pokrywa bagażnika, pełna ostrych kształtów, a także zderzak w czarnym kolorze wysoko naciągnięty ku górze. Optycznie sprawia to, że auto wygląda na wyższe, co dodaje terenowej charakterystyki. Duże logo Nissana i sporej wielkości emblemat "X-Trail" są jak zwieńczenie pracy artystów. Jak widać Ci musieli być dumni ze swojego dzieła!

Nowoczesne wnętrze wizytówką Nissana

Nowoczesna, miejscami futurystyczna stylizacja nadwozia sprawia, że kierowca oczekuje równie efektownego wyglądu we wnętrzu. Żaden właściciel nie poczuje się zawiedziony, bo w Nissanie X-Trail nie brakuje nowoczesnych rozwiązań. Zresztą, trzeba przyznać, że w ostatnich latach japońska marka dokonała prawdziwego przełomu jeżeli chodzi o stylizację i jakość wykonania wnętrza. Nowy SUV jest jak wizytówka i wisienka na torcie wspomnianych zmian.

W oczy rzuca się przede wszystkim masywna i wysoka deska rozdzielcza, jak z najdroższych SUV-ów marek premium. Kierowca jest otoczony konsolą środkową, a wysoki tunel podkreśla wrażenie obcowania z samochodem wyższej klasy. Nie brakuje tu praktycznych schowków czy uchwytów na kubki, ale także nowoczesnych multimediów i elektronicznych rozwiązań. Jest duży ekran dotykowy systemu multimedialnego, wyświetlacz cyfrowych wskaźników, elektroniczna dźwignia skrzyni biegów oraz selektor trybów jazdy. To wnętrze, w którym dobrze poczuje się zarówno kierowca szukający klasycznego, monumentalnego wnętrza, typowego dla SUV-a, jak i amator nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

X-Trail i technologie w służbie bezpieczeństwa

Skoro jesteśmy już w temacie technologii, warto wspomnieć, że nowy Nissan X-Trail to najbardziej wypełniona elektronicznymi systemami generacja tego modelu w historii. Na potwierdzenie tej tezy wystarczy przywołać dwa rozwiązania, które znajdziemy na pokładzie – nowoczesne systemy wspomagające jazdę, na czele z ProPILOT Assist, a także innowacyjny elektryczny napęd na cztery koła e-4ORCE.

W samochodzie tej klasy obowiązkowe są dziś już tempomat, asystent pasa ruchu czy funkcja automatycznego awaryjnego hamowania. To systemy dbające o bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i pieszych. Wspomniany wcześniej system ProPILOT Assist to system częściowo autonomicznej jazdy, który łączy w sobie działanie kilku funkcji, dzięki czemu na drodze wielopasmowej samochód sam przyspieszy, zahamuje, utrzyma się na danym pasie ruchu, a nawet dostosuje prędkość do tej odczytanej ze znaku drogowego. Nie bez powodu Nowy Nissan X-Trail otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa przyznaną przez niezależną organizację Euro NCAP.

Systemy aktywnego bezpieczeństwa są bardzo istotne, tak samo rozwiązania pozwalające zwiększyć pewność i komfort prowadzenia w trudnych warunkach pogodowych. Jednym z nich z pewnością jest napęd na cztery koła. W Nissanie X-Trail dostępny jest również jeden z najbardziej zaawansowanych układów tego typu, bo w wersji e-POWER samochód ten ma napęd elektryczny, realizowany przez dwa silniki – jeden umieszczony z przodu, a drugi z tyłu, co daje łącznie napęd czterech kół. Dzięki temu, że jest on sterowany elektronicznie, a nie mechanicznie, moduł sterujący 10 000 razy szybciej analizuje sytuację na drodze i dostosowuje charakterystykę pracy napędu.

Atrakcyjnie stylizowany Nissan X-Trail potwierdza z jednej strony, że rodzinny, 7-osobowy SUV nie musi wyglądać nijako, a z drugiej, że auto marki popularnej może być dziś wyposażone w najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne dostępne na rynku. To wszystko sprawia, że nowy X-Trail to niezwykle mocny konkurent w klasie dużych SUV-ów.

Zapisz się na jazdę próbną!

Nissan Qashqai z napędem e-POWER – oto świeże spojrzenie na auta elektryczne!

Bestsellerowy model w bardzo popularnej klasie samochodów, w dodatku wyposażony w napęd rozwiewający większość obaw kierowców, którzy dziś jeszcze nie są przekonani do zakupu auta elektrycznego? To musi być Nissan Qashqai z napędem e-POWER.

Rewolucja w świecie samochodów rozpoczęła się na dobre i dzisiaj nie ma już producenta aut, w którego ofercie brakuje modelu z silnikiem elektrycznym. Wiąże się z tym jednak wiele wyzwań, chociażby takie, że nie każdy kierowca doceni potencjał samochodów z tym napędem. Dla tych, którzy nie mają dostępu do ładowarki w garażu czy tych pokonujących dziennie bardzo dużo kilometrów, samochody z napędem elektrycznym mogą być dziś jeszcze zbyt mało praktyczne. A co, jeśli można mieć samochód z napędem elektrycznym, ale taki, który nie ma słabych stron i ograniczeń typowych dla pozostałych przedstawicieli segmentu? Taki samochód opracowali właśnie inżynierowie Nissana

Jak działa napęd e-POWER?

Pomysł był bardzo prosty – stworzyć nowoczesny i dynamiczny samochód z napędem elektrycznym, z którego korzystanie jednocześnie będzie wygodne i nieskomplikowane dla każdego kierowcy, nawet niezaznajomionego z najnowocześniejszymi technologiami. W tym celu w aucie zamontowano dwa silniki – elektryczny i spalinowy, a więc Nissan Qashqai wykorzystuje układ podobny do hybrydowego. Jednak różnice między oboma rozwiązaniami są znaczące.

W modelu Nissan Qashqai z napędem e-POWER silnik elektryczny napędza koła, natomiast oszczędna jednostka benzynowa 1.5 turbo ma za zadanie napędzać generator, który wytwarza prąd elektryczny – ten magazynowany jest w baterii, z którego energię czerpie właśnie silnik elektryczny. W takiej konfiguracji układu nie jest potrzebna skrzynia biegów, bo jednostka przekazuje siłę napędową na koła za pośrednictwem przekładni o stałym przełożeniu, a to rozwiązanie typowe dla aut elektrycznych.

Zalety jazdy z technologią e-POWER

Co daje takie nietypowe wykorzystanie obu silników? Sporą oszczędność, wysoki komfort jazdy i niezłą dynamikę. Zaczynając jednak od początku – jednostka elektryczna jest dużo bardziej wydajna niż spalinowa, a więc większy procent energii "paliwa" (w tym przypadku prądu elektrycznego) zamienia się w ruch samochodu, a niewiele marnuje. Dzięki temu jazda jest oszczędniejsza niż wtedy, gdy koła napędza silnik spalinowy. Również z tego powodu, że benzynowe 1.5 turbo spala go mniej napędzając jedynie generator, a nie przekazując moc prosto na koła.

Wysoki komfort jazdy objawia się za sprawą ciszy na pokładzie. To dlatego, że silnik elektryczny nie hałasuje podczas pracy. Ma to związek także z faktem, że silnik spalinowy wytwarzający energię elektryczną działa w optymalnym zakresie obrotów, więc nie jest wysoko "wkręcany", przez co jego dźwięk nie jest dokuczliwy. Na koniec zostawiam najlepsze, czyli dynamikę jazdy. Wynika to w prosty sposób z zasady działania silnika elektrycznego, który całą siłę napędową oddaje do dyspozycji kierowcy już w momencie dotknięcia pedału przyspieszenia., a więc samochód rusza bez zbędnej zwłoki.

Zalety posiadania auta z silnikiem spalinowym

Nissan ma w swojej ofercie auto w pełni elektryczne, czyli nowoczesnego crossovera ARIYA, jednak to właśnie Qashqai z napędem e-POWER dla niektórych kierowców może okazać się pierwszym wyborem na drodze do pełnej elektryfikacji. To za sprawą wspomnianej obecności silnika spalinowego, który rozwiewa podstawowe wątpliwości potencjalnych klientów nieprzekonanych do "elektryka" – dostępność ładowarek, czas ładowania baterii i zasięg. W przypadku napędu e-POWER nie ma potrzeby ładowania baterii z zewnętrznego źródła zasilania. Uzupełnia się jedynie benzynę, jak w każdym innym aucie spalinowym. Osiągnięcie maksymalnego zasięgu trwa zatem zaledwie kilka minut! Sam zasięg również imponuje, bo ten popularny crossover z nowoczesnym napędem może pokonać nawet 1000 kilometrów między tankowaniami.

Dzięki temu rozwiązaniu zaimplementowanemu w Nissanie Qashqai, kierowcy będą mogli obcować z samochodem wyposażonym w napęd elektryczny na co dzień, ale bez zastanawiania się czy jego charakterystyka na pewno pasuje do codziennych potrzeb ich rodziny. Z drugiej strony taki rodzaj napędu sprawia, że wrażenia z jazdy samochodem są dużo bardziej emocjonujące, niż w przypadku klasycznych hybryd. Kierowca ma słuszne wrażenie, że prowadzi auto wyjątkowe. To wszystko sprawia, że znacząca część klientów może być zainteresowana właśnie takim spojrzeniem na elektromobilność, jakie proponuje dziś Nissan Qashqai z napędem e-POWER.

Zapisz się na jazdę próbną!

Nissan Qashqai z napędem e-POWER – innowacje dla całej rodziny

Tego samochodu nikomu nie trzeba przedstawiać. Nissan Qashqai od kilkunastu lat jest jednym z najchętniej kupowanych kompaktowych crossoverów. Najnowsza generacja tego auta jest jeszcze wygodniejsza i ma bardziej nowoczesne wyposażenie – chociażby z zakresu aktywnych systemów wspomagających kierowcę.

Wielu kierowców przed zakupem nowego samochodu z pewnością zadaje sobie to pytanie - jakie cechy powinno mieć idealne auto rodzinne? Najłatwiej jest sprawdzić, czym wyróżniają się modele od lat chętnie wybierane przez rodziny, takie jak Nissan Qashqai, który od momentu debiutu jest w tej klasie prawdziwym bestsellerem. W najnowszej generacji tego japońskiego crossovera, zmieniło się wiele – bogatsze jest wyposażenie, zamontowano nowoczesne multimedia, a do napędu służy m.in. innowacyjny układ napędowy e-POWER. Dziś ten doceniony na rynku samochód ma szanse stać się jeszcze bardziej popularny.

Rodzina ma swoje wymagania – przestrzeń i komfort

Samochód służy przede wszystkim do komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się z miejsca na miejsce, o czym kierowcy często zapominają. Czasem design nadwozia czy mnogość multimedialnych funkcji przedkładają ponad cechy najbardziej istotne, takie jak wysoki komfort jazdy, użyteczność samochodu na co dzień, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. To fundamenty, na których zbudowane są najlepsze modele segmentu crossoverów.

Dostępną przestrzeń zaaranżowano bardzo zmyślnie – dzięki temu we wnętrzu zmieści się wygodnie dwoje dorosłych i trójka dzieci, a to za sprawą m.in. rozstawu osi równego 2,67 metra. Bagażnik o pojemności od 479 do 1415 litrów pomieści bagaże nawet na długi wakacyjny wyjazd, a we wnętrzu każdy będzie miał gdzie odłożyć swój smartfon, butelkę z wodą czy inne rzeczy osobiste. To bardzo istotne, aby codzienna jazda samochodem była bezproblemowa.

Nowoczesne technologie

Kiedy już podstawowe cechy, czyli wspomniane fundamenty, zostaną dopracowane do perfekcji, warto sprawdzić czy upatrzony przez nas samochód rodzinny ma nowoczesne funkcje, zwiększające komfort i przyjemność z jazdy. Już pierwsze kilometry pokonane po zajęciu miejsca za kierownicą utwierdzają nas w przekonaniu, że to jeden z najnowocześniejszych samochodów w historii Nissana. Deska rozdzielcza wykonana jest estetycznie i solidnie, a do tego prezentuje się bardzo nowocześnie, co jest dużą zasługą m.in. aż trzech wyświetlaczy.

Mowa o ekranie cyfrowych zegarów, na których kierowca może konfigurować widok najważniejszych dla siebie parametrów, ekranie systemu multimedialnego, który jest dotykowy i pozwala zarządzać najważniejszymi funkcjami auta, w tym nawigacyjno-multimedialnymi, a także wyświetlaczu przeziernym Head-Up Display. Ten ostatni pokazuje najważniejsze informacje na linii wzroku kierowcy, który nie musi odrywać oczu od jezdni, aby kontrolować dostępne informacje, takie jak prędkość czy działanie systemów wspomagających.

Skoro już przy systemach jesteśmy, warto wspomnieć, że Nissan Qashqai w każdej odmianie jest wyposażony w najważniejsze systemy aktywnie zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Mowa oczywiście o funkcji automatycznego awaryjnego hamowania czy ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, ale również o bardziej innowacyjnych funkcjach. Taką z pewnością jest system ProPILOT Assist z Navi-link – to rozwiązanie łączące w sobie działanie kilku innych funkcji bezpieczeństwa, takich jak asystent pasa ruchu, monitorowanie znaków drogowych czy aktywny tempomat, co w rezultacie pozwala na częściowo autonomiczną jazdę, np. na drogach wielopasmowych. To kolejny argument za wyborem modelu Qashqai jako bezpiecznego samochodu dla swojej rodziny.

Napęd e-POWER, czyli "święty" spokój

Po pierwsze – cechy praktyczne, po drugie – nowoczesne funkcje. Jednak to nie wszystko, bo liczy się coś jeszcze! Mowa o spokoju, który można również rozumieć jako przydatność samochodu na co dzień. Rodzina nie ma czasu, aby swoją trasę dopasowywać do rytmu samochodu – wręcz przeciwnie, to auto musi działać zgodnie z rytmem rodziny. Tutaj dochodzimy do napędu e-POWER, który stanowi dzisiaj prawdopodobnie najbardziej przyjazną użytkownikowi formę elektromobilności.

Tak, Nissan Qashqai z napędem e-POWER jest samochodem zelektryfikowanym, bo jego koła napędzane są jedynie przez moc elektronów, chociaż auto ma budowę podobną do hybrydy. To dlatego, że układ napędowy składa się z dwóch silników – elektrycznego i spalinowego. Jednostka benzynowa ma tutaj jednak bardzo nietypowe zadanie, bo nie jest połączona z kołami, a napędza generator wytwarzający prąd elektryczny, który trafia następnie do baterii.

To sprawia, że silnik pracuje "w tle", nie hałasując podczas jazdy i nie spalając wiele paliwa. Jednak jego obecność sprawia, że Nissan Qashqai z napędem e-POWER zyskał cechy, jakimi nie mogą pochwalić się typowe auta z napędem elektrycznym. Jego baterii nie ładuje się z gniazdka, a do jazdy wystarczy w kilka chwili zatankować benzynę – wtedy zasięg samochodu może wynieść nawet 1000 kilometrów! Jeżeli to nie jest definicją swobody podróżowania i przyjaznej charakterystyki auta z napędem elektrycznym, to nie wiem co nią jest.

Zapisz się na jazdę próbną!